Thursday, July 10, 2008

Notis 6A



Sekiranya hasil yang dikenakan bagi tanah/tanah-tanah dan yang kena dibayar bagi tahun untuk setiap tahun tidak berbayar dan adalah terhutang maka mulai 1hb Jun setiap tahun Notis 6A akan dikeluarkan dan diberi kepada pemilik.
Sekiranya Notis 6A yang dikeluarkan, pemilik adalah dengan ini dikehendaki dalam tempoh tiga bulan dari tarikh notis ini disampaikan, dan segala jumlah wang yang perlu dibayar adalah mengikut sebagaimana yang tercatat dalam ruangan tiga hingga enam jadual itu dan dijimlahkan dalam ruangan akhirnya.
Jika dalam tempoh tiga bulan jumlah yang sepatutnya dibayar masih lagi tidak dijelaskan sepenuhnya, maka menurut kuasa yang diberi oleh syeksyen 100 Kanun Tanah Negara, akan mengistiharkan dengan jalan perintah tanah/tanah-tanah itu dirampas dan menjadi ha Pihak Berkuasa Negeri.
Bagi pihak berkepentingan lagi adalah diberi notis bahawa (dengan tidak melemahkan apa-apa hak dibawah seksyen itu mendakwa tuanpunya itu secara terus) menurut kuasa peruntukan-peruntukan seksyen 98 Kanun Tanah Negara, hak-hak istimewa bagi mendapat balik bayaran-bayaran adalah seperti berikut :-
  • apa-apa wang yang dibayar oleh pemegang gadaian hendaklah ditambah kepada bayaran yang pertama yang dikenakan kemudian daripadanya atas gadaian itu.
  • apa-apa wang dibayar oleh pemajak,pemajak kecil ataupun penyewa boleh didapatkan balik dengan memotong jumlah wang itu daripada apa-apa sewa yang ia kena bayar pada masa itu atau kemudian itu kepada tuanpunya tanah itu atau kepada sesiapa daripadanya tanah itu dipegang.
  • seseorang pemajak,pemajak kecil atau penyewa yang menanggung apa-apa tanggungan tambahan atau apa-apa potongan menurut seksyen itu boleh mendapat balik jumlah wang yang ditanggung atau dipotong itu dengan potongan sejumlah itu juga daripada jumlah bayaran sewa yang kena dibayar olehnya.

No comments: